Monday 19 August 2013

mesir tanah tercinta..

Assalamualaikum..
insyaAllah, short and simple.. hihi..

sihat semua, aku sayang mesir... korang??
mesti sayang jugakkan ^_^...
mesir...

air mata dan darah...
air mata dan darah...menjadi saksi ksakitan yang  dirasai..
agar benar-benar mengerti HAKIKAT PERJUANGAN


masa balik raya, sedara mara ramai tanya,
''story sikit cerita pasal mesir dan politiknya''
aku pun apa lagi, buka table la sembang pasal mesir..
dari A to Z, sampai 3 kali ulang cerita yang sama..
cerita yg aku story seperti di fb ustad malik..

tragedi berdarah yg mengorbankan ribuan nyawa baru2 ini...
cukup membuatkan muka aku panas dengan aliran air suam yang masin..
air yang keluar dari lacrimal gland ini seolah2 pilu dengan apa yang terjadi..
apa nak jadi? askar bunuh rakyat sendiri...





''Dunia telah menyaksikan tragedi kemanusiaan paling besar dalam sejarah Mesir sehingga hari ini. Dalam 3 atau 4 tragedi berasingan Mesir telah menumpahkan darah rakyatnya hampir 4000 orang dan lebih belasan ribu lagi tercedera. Peserta demonstasi yang menuntut hak demokrasi mereka telah berkampung selama sebulan lebih dengan aman tanpa sebarang keganasan dan pertumpahan darah. Walaupun ada pihak yang mendakwa mereka dengan pelbagai tuduhan tetapi mereka gagal menghadirkan bukti selain gambar-gambar dan kenyataan palsu.''

-dipetik di page mesir kini

pernah kawan ana cakap..

''Allah pernah kata pada malaikat apabila malaikat tanya kenapa jalan ke neraka mudah,ke syurga pula payah..

Jwb Allah 'aku jadikan jalan ke neraka mudah kerana manusia sering menginginkan kesenangan dan tak inginkan kesusahan..Aku jadikan yg buruk itu keseronokan dan yg senang itu kesukaran.. 

Aku jadikan jalan ke syurga susah kerana aku ingin hambaku merasai kesusahannya sblm menikmati kesenangn.. Aku mudahkan jalan ke neraka aku ingin manusia itu bersenang dahulu dan bersusah di neraka''

saudara kita di mesir sedang bersusah dahulu pertahankan hak mereka.dan insyaAllah menanti kesenangan di akhirat kelak..sama2 kita doakan agar segalanya aman untuk mesir tercinta..

kita tidur beralaskan tilam, mereka beralaskan simen..
kita tidur berbantalkan bantal empuk, mereka beralaskan lengan..
kita makan sedap2 sampai chubby, meraka makan ala kadar mengalas perut..
kita seronok tengok tv duduk santai, mereka sedih dan pedih 
melihat saudara berpisah roh dari jasad..


oh mesir... 
ini untukmu..



1 comment:

  1. Follower ke : 57
    Hai.. Salam Kenal..
    done follow.. jom follow blog teman.. heee.. http://tengkubutang.blogspot.com/

    klu minat kucen leh follow blog ni jugak.. =)
    http://kucenkucenbelog.blogspot.com/

    ReplyDelete