Sunday 7 July 2013

Sangka baikkah kamu?? hehe


assalamualaikum semua.. sihat??  jangan lupa jaga diri, iman dan hati...
hari ni nak cerita tentang....
sangka baik, 
banyak faedah..

dikisahkan
seorang wanita beli sebungkus kerepek pisang..
lalu, diletak di tempat duduknya di sebelah kiri..
lantas, masuk seorang pemuda miskin duduk disebelah kirinya..
dengan selamba membuka kerepak pisang tadi..
wanita itu terkesima, seakan kemarahan bertandang menjengah ruang hatinya..



''mengapa lelaki itu bertindak sebegitu??? teruknya dahlah tak minta izin, siap kongsi dengan orang sekeliling, macam nak kene sekeh je die ni'' bisik hatinya yang dipanah api kebengangan...

lantas, lelaki tadi, menghulurkan kerepek pisang tadi kepadanya.. wanita tadi memalingkan muka, tanda benci dan tak puas hati..sungguh jelik dan menyampah malah terkejut dengan tindakan lelaki miskin tadi, kalau ia pun, mintalah izin dulu.. lantas dia menghempas huluran krepek tadi dan krepek tadi bertaburan dilantai.. perlahan-lahan lelaki tadi mengutip dengan sabar.. tanpa sebarang kemerahan terbit di wajah, malah hanya senyuman yang terhias di bibir..

lalu, tiba di satu stesen, lelaki itu turun, wanita itu lantas duduk dengan lebih selesa dan perlahan hilang marahnya, tiba-tiba dia terperasan krepek pisangnya tadi masih ade, sempurna sifat dan tanpa cela, lalu die tersedar, ini bermakna...
''lelaki tadi tidak salah'', gertak hati wanita tadi.....



Ia...lelaki tadi tidak salah, krepek pisang tadi memang milik lelaki tadi, dia hanya ingin berkongsi apa yang dimilikinya..
wanita tadi tampak menyesal, dan sangat malu dengan sikapnya, die betul-betul sangka buruk dan malu dengan lelaki tadi, senyuman pun gagal singgah di bibir manisnya, malah raut wajah kebencian diwajah insan bergelar lelaki, die teringin untuk memohon maaf kepada lelaki tadi..

namun... SEMUA SUDAH TERLAMBAT......
alangkah baiknya kalau die bersangka baik dari awal-awal tadi....
rugi sangat...

moral of the story.. sangka baik banyak faedah...
Allah sayang dan manusia suka..


No comments:

Post a Comment