Thursday 25 October 2012

tadhiyyah untuk kembali ke pangkalan...episod 1

Assalamualaikum..
sihat semua..?
 de crita best ni, hihi...
moga semua dapat manfaat...

maka bermulalah cerita ini...

bila kita menyingkap tirai hati..
kita mengintai keampunan tuhan...
kita teruskan jejak langkah dekati tuhan...
akan terbuka pintu hati
untuk  tertaut dengan madu keimanan..


satu hari, ada seorang sufi pergi ke kedai makan..
tak lama lepas tu, datang orang kaya.. dengan selamba,
orang kaya itu duduk di sebelah orang sufi itu yang luarannya nampak biasa sahaja..
lalu, orang kaya tu, mulakan bicara.., si sufi menutup hidungnya sambil menginjakkan kerusinya..

lalu, si kaya ini berkata..
''aku tahu mulut aku busuk...
busuk dengan bau arak... raja segala kejahatan''...
(sambil tunduk malu)
lalu mereka pun bersembang, dan si sufi ni banyak menuturkan bicara yang melembutkan hati si kaya untuk dekati tuhan....
ketenangan yang sudah lama dicari kini datang menghampiri...

sampai  1 ketika, ketika selesai makan,
si kaya meminta si sufi membelanjanya..
si sufi pelek, kerna si kaya ni betul2 kaya.....
 namun, si kaya berkata '' belanjalah aku, aku nak rasa wang halal... selama ni makanan yang aku rasa sumbernya haram...''

tersentuh si sufi ini, memang hidayah Allah jika datang .. tiada siapa boleh menghalangnnya...
kemudian si kaya meminta nombor si sufi.. dengan hasrat untuk berhubung nanti..
lalu mereka beredar membawa haluan masing-masing..
seminggu selepas itu.....

~nantikan sambungannya~

No comments:

Post a Comment