Tuesday 19 June 2012

Andai Ini kucupan Terakhir...


Andai Ini kucupan Terakhir...


Hari ini aku jumpa opah. Opah baik sangat dengan aku, dia selalu masak sedap-sedap tiap kali kami balik kampung. satu hari opah jatuh di bilik air, dia terpaksa di kejarkan ke hospital kerana keretakan tulang di pinggang. Sejak hari tu, opah dah tak kuat, dia bertongkat dan berkerusi roda. Aku menangis bila tengok opah macam tu. tapi, bila tengok senyuman dia, sejuk hati aku..

Satu hari, opah suruh kami pulang ke kampung, seminggu sebelum aku duduki peperiksaan spm, kata opah kat aku, cu.. jawap periksa betul-betul ye.., opah nak tengok cu berjaya.. sambil senyuman terukir di wajah dia.. sweet sangat :)

Lepas habis SPM, aku di khabarkan opah sakit kuat, badan dia makin susut, batuk muntah darah, bibir menggigil bila minum air, opah dah tak boleh makan makanan berat-berat, cuma minum susu yang ibu buat, kadang-kadang... susu tu warna pink, sebab terkena darah yang keluar dari hidung opah..


Bila seminggu selepas result SPM keluar pada akhir bulan march, alhamdulillah, syukur pada Allah bagi aku result cemerlang,.. tapi dalam keseronokan aku dengan keputusan SPM, opah terlantar dihospital , tengah tenat, cuma senyuman yang mampu terukir di bibir opah bila kami bertemu, ibuku menangis tanpa henti. Ibuku kata pada opah,'' mak, maafkan ina ye mak, halalkan makan minum ina, redhakan hidup ina kat dunia ni ye mak'', habis lencun tudung mak mintak maaf kat opah..


Saat tu, aku dah tak mampu tahan air mata, berderai air mata aku mengalir lihat saat-saat terindah dua beranak ini.., sweet sangat-sangat.., opah yang dah tidak berdaya ,hanya mampu mangangguk-anggukkan kepala... tanda faham.. aku duduk sebelah opah , cium tangan dia, serius aku rindu nak  makan  ikan masak pedas pure hand made from opah, ibu pon kalah... :) , kami berangkat pulang ke rumah selepas itu..


Pada pukul 1 malam, hari ahad, 12 april 2011, kami terima panggilan dari kampung. terkedu kami pada masa tu. Opah menhembuskan nafasnya ynag terakhir di pangkuan abang sepupuku, manangis ibu dan ayah sehingga terbangun aku dari tidur.. ''kenapa ibu, kenapa ayah???'' tanya aku..

''ipi, opah kau dah meninggal... cepat kemas barang, kita balik kampung sekarang juga !...''

masa tu, abang dan kakak tiada  di johor, mereka di perlis sedang menduduki peperiksaan, tak dapat mereka lihat opah buat kali terakhir..aku masuk ke rumah opah... aku lihat...



Terbujur kaku tubuh  opah di tengah rumah, suasana rumah yang sayup-sayup sedih..., hanya tuhan yang tahu.., ibu buka kain yang menutupi opah, ibu cium dahi opah..baca yassin, disamping aku di sisi opah..sejuk hati aku tengok opah, tersenyum jenazah dia.., opah dulu suka puasa sunat, dan tak pernah sekali pon lewat solat, tepat waktu.. alhamdulillah moga opah dapat nikmat sebahagian dari nikmat-nikmat di taman syurga..

Aku duduk sebelah opah, baca yassin untuk dia, aku yakin opah tengah tengok aku disamping dia sekarang, aku yakin dia sedang senyum melihat aku disisi dia sekarang... tegang urat aku tahan air mata saat nih.Tangan opah aku genggam erat, seerat detik indah dahulu..

 Sekarang sayu sangat-sangat, sebab nilah saat terakhir aku habiskan masa dengan opah..aku pulun habis-habis doa..dengan harapan bahagia dia  disana.. saat tubuh opah diangkat untuk di solatkan, aku sayu sangat.., manakan tidak?, mase bersama opah semakin pendek.., berdiriku disaf hadapan solatkan opah, ramai yang datang ketika tu...




Tika opah dikebumikan, aku saksikan semuanya... aku pegang tubuh dia wat kali terakhir tika diturunkan ke liang lahat...
kami baca doa sama-sama untuk opah, moga dia bahagia dikebumikan bersebelahan dengan kubur atok ayah.., atok ayah lama dah tak de, masa ibuku tingkatan satu...


inilah  kucupan terakhirku  di pipi opah. Semoga roh Opah dicucuri rahmat,

mintak tolong sedekahkan al-fatihah kat opah ye kawan-kawan.. :)  rindu sangat kat opah... insyaAllah nanti jumpa jua dia di sana... 

Dalam kenangan......

nama: Rahimi binti Tajah
tarikh pergi : 12 April 2011
jam: 1 a.m
hari:  Ahad
sakit: sakit tua
tempat: Permas Besar, Pontian, Johor, Malaysia..


1 comment:

  1. ya allah..al-fatihah..sebaknye baca..walaupun tak merasa kasih sayang seorang nenek n atok.. :)

    ReplyDelete